fredag 8 mars 2013

koldioxid labb

flasklabb

a) hypotes: Jag tror att flaskan kommer bli varm.

utförande: vi tog en kall flaska från frysen, vi la den med öppningen nedåt i en skål med varmt vatten.

resultat: flaskan blev varmare och det började bubbla.

slutsats: flaskan har kalla atomer som går sakta, eftersom flaskans luftatomer blir varmare av vattnet så rör dom sig snabbare och försöker komma ut ur flaskan. När dom lyckas kommer det ut luftbubblor ur flasköppningen.

b) hypotes: jag tror att myntet kommer att liksom föröka lyfta, att det typ hoppar.

utförande: vi tog en kall flaska med ett mynt över öppningen och ställde den i en skål med varmt vatten.

resultat: myntet började hoppa.

slutstats: Den hoppade på grund av att atomerna först går sakta och sedan blir atomerna snabbare.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ballonglabb

hypotes: Jag tror inte att det kommer hända så mycket, bara att vattnet kommer blandas med bakpulvret.

utförande: vi fyllde en ballon till hälften med bakpulver sen trädde vi ballongen över flasköppningen för att den ska bli tät, försiktigt så lyfte vi på ballongen så att bakpulvret åkte ner i flaskan.

resultat: ballongen fylldes med luft.

slutsats: När man blandar bakpulver tillsammans med vatten så bildas koldioxid och då blåste koldioxiden upp ballongen.

2 kommentarer:

  1. Tjena Bea.

    Bra rubrik!
    Du hade med allt du behöver för en bra labbrapport.
    Resultaten var bra, jag lärde mig lite.
    Fortsätt så och du verkar faktiskt vara en bra labbrapport skrivare.
    Du kunde gärna ha en bild.

    ses

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att du har skrivit bra och använt styckeindelningarna bra men du kan tänka på att lägga till lite bilder så man vet hur resultatet kommer att se ut.

    SvaraRadera