måndag 8 december 2014

Bokuppgifter "Boktjuven"

Bokuppgift 1
Beskriv boken med en mening.
- Än så länge handlar det bara om när liemannen hämtar olika själar av personer som har avlidit, och Liesel, boktjuven.

Bokuppgift 2
När skrevs boken?
- Boken skrevs 2006

Bokuppgift 3
Skulle boken passa som en film?
- Eftersom den finns som film alla redan, så ja. Den skulle passa som en film, jag tror att den är ganska intressant faktiskt. Eftersom att jag tycker boken är intressant.

Bokuppgift 4
Vad är det för slags bok? 
- Jag skulle vilja säga att det är en bok som baserar mycket på verkligheten, den handlar ju om tiden då Hitler började att ta makten. Jag skulle också vilja säga att den är lite sorglig på något sätt, jag har ju dock inte kommit så jätte långt. Men hittills kan jag tycka att den är lite sorglig, men också lite glad då och då.

Bokuppgift 5
Beskriv en viktig plats i boken.
- En plats som nämns mycket i boken, är Himmelstrasse. Jag tror nog att det är ett slags bostadsområde, och det är det enda jag skulle kunna komma på. Jag tror det är där Liesel bor.

Bokuppgift 6
Passar omslaget till innehållet?
- Ja, det tycker jag. Det är en bild på en liten flicka som ligger och läser, bilden ser ganska gammal och sliten ut och boken handlar ju om en flicka som stjäl böcker och även läser dem.

Bokuppgift 7
Var boken så som du hade förväntat dig?
- Nej, jag tycker att den är mycket tråkigare än vad jag hade förväntat mig. I början tyckte jag att den verkade intressant, men den är väldigt långtråkig och man känner inte riktigt något sug att fortsätta läsa den.

Bokuppgift 8
Om du fick ändra på en sak i boken, vad skulle du ändra på?
- Eftersom jag tycker att boken är ganska så tråkig så skulle jag kunna tänka mig att det skulle kunna hända mer i boken, det finns några fåtal händelser som man kan fastna vid och tycka är intressanta men utöver det händer det faktiskt inget kul eller spännande överhuvudtaget. Så jag skulle vilja göra boken mer spännande och intressant.

Bokuppgift 9
Vem är det som berättar det som händer i boken?
- Den som berättar är liemannen, alltså döden. Boken börjar med att liemannen berättar om sitt arbete och vad han gör osv, sedan träffar han Liesel och berättar om henne och hennes liv.

Bokuppgift 10
Påminner den här boken om någon annan bok som du läst? Vilken i så fall?
- Nej, det gör den inte. Detta är inte direkt en bok som jag skulle läst i vanliga fall, det är ingen bok som jag riktigt har fastnat för.

Diskussionsfrågor
-







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar