måndag 13 april 2015

Dialekter del2

Varför används dialekt så ofta i reklam?
- Jag tänker först och främst på reklamfilmen för AD bilverkstad, där det är en äldre man som pratar med rätt så grov dialekt, jag vet dock inte vilken. Sen finns det också reklamen för K-RAUTA, där det är en man som pratar svensk/finländska. Det finns även en reklam för Volvo som Zlatan Ibrahimovic är med i, då han pratar ganska så bred skånska. För att vara mer exakt, så pratar han "malmöitiska".

Jag tror att man använder dialekter i reklamfilmer för att det ska bli mer intressant, för att man ska fånga tittarens uppmärksamhet. Jag tror att om det bara skulle vara helt enkel rikssvenska, så skulle folk tycka det är tråkigt att se eller höra på. Även om det är tjänsten eller varan man ska uppmärksamma så är det viktigt att man i första hand fastnar för själva reklamen, däremot kan jag tro att om man har en för "rolig" reklam med kanske olika dialekter osv, så kan tittaren lägga mer uppmärksamhet på det än själva varan eller tjänsten. Det vill säga att om man har dialekter eller något annat så kan det vändas till något negativt, visst, man fastnar mer för reklamen än om det vore vanlig tråkig rikssvenska, men det kan göra så att man tänker mer på dialekten än det man verkligen vill göra reklam för.

Beskriv din egen dialekt.
- Jag skulle nog säga att jag inte har så mycket dialekt, kanske enstaka ord men annars så har jag i alla fall inte särskilt grov dialekt. Det finns enstaka ord som finns i vår dialekt, som t ex:
Hans - hanses, hansesas
Det här -  detta
Tråkigt - keligt
Bytte - böt, bytat
Skitig - Sketen
Jag använder inga utav dessa orden förutom detta, så jag skulle nog säga att min dialekt inte är särskilt bred.

Vilka dialektord kan du i andra dialekter? Vad betyder de? Hur har du lärt dig dem?
- Jag kan inte så många dialektord i andra dialekter, i sådana fall bara lite från boråsdialekten. Jag har släckt i Borås, därför har jag lärt mig dem. Även lite från dialekterna uppe i Bohuslän och i Åre, eftersom vi är där varje sommar och varje vinter. Jag kan inte peka ut vissa ord exakt, det är mer sättet de pratar på.

Tycker du det är bra eller dåligt att tala dialekt? Motivera!
- Jag tycker att det är bra att tala dialekt, det säger lite om vem du är, vart du kommer ifrån, det säger lite om din historia och bakgrund. Samtidigt kanske det kan bli barn som blir retade eller mobbade för deras dialekt, på det sättet kanske det är bättre att vi i dagens samhälle har lite mindre dialekt som talas, åtminstone bland ungdomar.

Fungerar det att tala dialekt i alla sammanhang?
- Egentligen borde det inte spela så stor roll, man ska ta alla på allvar även om de tallar en viss dialekt. Däremot kan det bli komplikationer med att man inte förstår varandra, en politiker som har en väldigt bred dialekt kanske inte funkar så bra eftersom det är en person som måste kunna diskutera och hålla en konversation med andra politiker över hela Sverige. Så det kanske inte funkar i alla sammanhang, även i teve kanske det inte funkar alltid. En programledare som pratar med jätte bred norrländska kanske inte kan göra sig förstådd på samma sätt som en programledare som pratar rikssvenska.

Vilken är din favoritdialekt?
- Mina favoritdialekter är Bohusländska, Norrländska och Dalamål. Om jag skulle vara tvungen att välja en favorit så är det nog Bohusländska, eftersom vi är där under en längre period under sommaren så har jag lärt mig en hel del och är ganska van vid den. Min farfar har även rötter där, så även där kan man höra hur den kryper fram ibland. Det typiska med Bohusländska är ju hur de uttalar bokstaven i, de liksom drar ut på det väldigt länge. Det jag gillar med dialekten är att det låter på något sätt "fint", men till skillnad från t ex Stockholmska så låter det inte "överklass". Jag tycker även om Gotländska, det finns något charmigt med den dialekten som jag tycker om.

Ditt favoritdialekt-ord.
- Mitt favorit dialektord skulle nog vara Norrländskans vars, som motsvarar vart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar