tisdag 20 januari 2015

Nyckelband, syslöjd

Inspiration och skiss



När det gäller mitt nyckelband så har jag inspirerats lite av min egna stil, då jag använder mycket läder, svarta, beiga och vinröda färger. Så jag har tänkt att jag gör ett nyckelband som jag faktiskt kan använda själv, och som passar till min egen klädstil. Även om jag inte använder nyckelband så mycket så tänker jag att det ska ändå ska relatera till min klädstil.

Eftersom vi inte har så jätte lång tid på oss så gör jag heller inget så jätte stort projekt, jag gör något lite enklare. Min skiss som man kan se till vänster visar de tre olika skisserna som jag skulle kunna tänka mig, jag ska också använda materialet som ligger under. Jag har valt den skissen till vänster. Jag ville använda äkta läder från början, eftersom jag tycker att det är snyggare men det fanns tyvärr inte så stora bitar som jag behövde av det. Jag ville egentligen också ha svart läder, men det fanns inte i detta materialet.
                                                                                                   


Detta är materialet som jag tänkt använda, jag tycker att det är perfekt tjocklek på det så jag är nöjd (även om det inte är svart...).


















Formgivning

Här har jag gjort tre olika formgivningar av den skissen jag har valt, och jag vill göra den till vänster. Jag kommer använda det materialet ovan. Jag hade velat ha den till höger egentligen, om jag hade haft svart läder att använda mig av.
















Ritning



Jag valde att klippa ungefär 82-85 cm, och ungefär en halv centimeter brett.


















Jag klippte ungefär 84 cm av materialet, men upptäckte då att när jag tog bort vävnaden från baksidan av lädret så blev det väldigt svagt. Därför fick jag tänka om, och kom då fram till att det antagligen bli bättre om man har vävnaden kvar men också klipper två bitar så att man kan sy fast de i varandra. Så att det blir snyggt på båda sidorna.












Ungefär så här kommer det att se ut.





















 Jag tänkte om igen, och kom då fram till att jag istället för att klippa ut två bitar, så klipper jag materialet lite bredare och viker det istället. Jag nålade sedan och nu ska jag sy.

















Eftersom dom inte hade sådana knappar som jag ville ha till mitt nyckelband, så fick jag sy istället. Och jag valde då att sy sicksack sömn eftersom jag tror att det kommer hålla bäst och att det ser bäst ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar