tisdag 24 februari 2015

Mitt slöjprojekt


Inspiration:
Jag började att tänka rätt tidigt på vad jag ville göra under denna terminen, och jag kom fram till att jag vill göra något som jag faktiskt själv kan använda. Min största inspirationskälla är en t-shirt från klädmärket "First aid to the injured" (till vänster). Sen har jag valt att göra inslag av andra inspirationer också, jag har tänkt att kanske ha med slitningar som bilden ovanför. För att plagget är ganska så enkelt, så har jag tänkt att lägga till något lite mer avancerat. Jag har även tänkt att använda mig av läder som detaljer, som jag kommer visa senare i mina formgivningar.

Material:
Tyget jag har valt att använda är ett single jersey tyg, i ungefär samma färg som tröjan till vänster, det är lite mörkare bara. Tyget jag använder är en fin fast maskinvävd trikå i ylle eller silkeblandat ylle, numera även i bomull och syntetfiber. Tyget är uppkallat efter ön Jersey. Själva tyget har tillverkats sedan 1860-talet, då främst för sportkläder, lite senare kom det också för att användas inom dammodet. Framförallt var det Coco Chanel som gjorde mycket för jersey tygets popularitet.

Jersey tyget består utav 95% bomull och 5% lycra, vilket jag anser är hyfsat bra för miljön. Lycra som består utav konstfiber är minde miljövänligt, men som sagt, tyget består ju bara av 5% lycra. Bomull däremot är på många sätt mer miljövänligt, men det kan också vara mindre bra för miljön. Bomull är inte kemiskt framställt, eftersom det ursprungligen kommer ifrån en växt. Det är även biologiskt nedbrytbart, vilket är positivt när man inte längre har någon användning för plagget. Däremot är bomull en väldigt besprutad växt, vilket är mindre miljövänligt.
Tyget tvättas i 40°.

Arbetsgång:
Jag gjorde tre olika skisser:
Den jag valde att göra är tröjan i mitten, den är väldigt lik original tröjan från The first aid to the injured men jag kommer lägga till olika detaljer så att jag sätter min egna prägel på den. Eftersom den också är ganska så lätt att göra, så har jag tänkt att lägga till lite mer avancerade detaljer.

Formgivning:
Jag gjorde sedan olika formgivningar av den tröjan jag valt att göra, som ni ser har jag valt att ha med läderdetaljer på den tredje formgivningen och den har även detaljer i form av en söm i ryggen och längst ner som man kanske inte ser riktigt. Det är den jag har valt att göra, jag tänker använda mig av ett mörkgrått single jersey tyg. Anledningen till att jag valde just den är att jag ofta använder mig av grått, svart, beige osv, mitt första val skulle inte vara att ta på mig en rosa tröja eller en grön tröja. 


En skiss på vilka mått jag ska ha osv, här ser man också hur den ser ut i ryggen med sömmen. Eftersom tröjan ska vara lång, lägger jag till några cm i längden. 

Efter det har jag börjat att klippa ut mönsterdelar, här kan man också se att tyget är lite mörkare. Sedan har jag klippt ut tyget, vilket gick helt felfritt. Hittills har jag inte stött på några problem, jag har även klippt ut en muddremsa för att ha i halsringningen. Nu med alla delar utklippta ska jag snart börja sy, först ska jag tråckla ihop plagget. 

Såhär ser det ut efter att jag har tråcklat, jag har då använt den bredaste raksömmen och en lila tråd för att man lätt ska se tråden när man sen drar ut den. Man tråcklar för att man ska se hur den passar och för att sedan kunna justera på de ställen man kanske vill ha den lite mindre, när det gäller min tröja så ska jag sy in lite på vissa ställen för att den ska sitta snyggare. Jag har dock inte tråcklat ärmarna, så jag vet inte ännu hur de passar. 

Så här ser det ut när jag har tråcklat fast ärmarna, efter man har tråcklat fast ärmarna så ska stygnen tas bort igen och man kan då börja sy ihop sin tröja på overlocken.


Så här ser det ut efter att man har sytt ihop plagget med hjälp av overlocken, det jag ska göra nu är att jag ska sy fast en muddremsa i halsringningen. Tröjan ska även vara snedskuren längst ner, det kommer jag att lägga till i slutet när hela plagget är färdigt och ihopsytt.



 Så här ser plagget ut för tillfället, alla delar är ihopsydda förutom muddremsan. Som ni kan se har jag inte gjort snedskurningen än, men den kommer.

Det estetiska uttrycket:
Man kan tro att svarta kläder utstrålar liksom något slags deprimerande, eftersom det kanske kan ses som en tråkig och ledsen färg. Jag skulle vilja säga att svarta plagg utstrålar integritet, självkänsla och mod. Att våga bära svarta kläder visar att man vet vem man är, man behöver liksom inte färg och kläder för att utstråla och visa vem man är eftersom man kan göra det på så många andra sätt.

Det plagget jag skapar tillhör inte direkt någon klädstil, eller man kan säga att den klädstilen tröjan tillhör har inget namn. Klädstilen innehåller mycket lager på lager, vida och lite slappa kläder, långa tröjor, oftast mörka färger men kan även innehålla inslag av starka färger i form av orange, grönt, rött och gult (som man kan se på bilden längst till vänster). På ett sätt kan man nästan kalla den lite bohemisk, om man ser till bilden som är längst till höger. Man kan säga att stilen innehåller olika grenar, en åt det bohemiska hållet, en åt lite mer grunge och en som är lite mer extrem.



Jag skulle vilja säga att jag tycker om den bohemiska grenen mest, eftersom det innehåller lite ljusare och lite mer färger. Även om jag tycker svarta plagg utstrålar integritet så tycker jag själv bättre om att bära ljusare kläder, men jag tycker också om att slänga på mig en helt svart outfit då och då.

Själv älskar jag klänningar, tunikor och blusar, "luftiga" koftor, vilket man använder mycket här. Jag älskar även inslag av starka färger i form av t ex rött tillsammans med en helt svart outfit, jag tycker också om de lite ljusare färgerna, som t ex beige, "smutsvitt" och ljusbrunt. Jag hoppas att kunna använda min tröja tillsammans med ett par vida byxor, nästan i stil med haremsbyxorna, ett par boots i en lite ljusare färg som t ex beige eller "smutsvitt" och en "luftig" kofta som matchar till den ljusa färgen på bootsen.
Jag tycker att denna stilen är perfekt till sommaren, med inslag av lite "luftigare" kläder mycket smycken och ljusare färger. Tillsammans med solblekt hår och brunbränd hud så kan man bara inte slå fel.

Däremot är de flesta av dessa plaggen gjorda i ett annat material än vad jag har använt till mitt plagg, vilket kan göra att det kan ibland stiga lite i priserna. Den tröjan jag fick min inspiration ifrån från första början skulle jag gissa på att den ligger på ett pris runt 700-800kr, därför tror jag att mitt plagg skulle kunna ligga på ett lite lägre pris om man tänker till tyget jag har använt.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar