torsdag 12 februari 2015

New age



Bakgrund:
New age är en nyandlighet som syftar på att vi nu har gått in i en ny tidsålder, Vattumannens tidsålder. Tidigare var vi inne i en tidsålder som kallades för fiskarnas tidsålder. Namnet på engelska betyder just "den nya tidsåldern" på svenska. I denna tidsåldern ska kärlek, ro och fred vara det viktigaste. Denna tidsålder innehåller mycket spådomar, vit magi, svart magi, meditation. Religionen har ingen grundare, utan ett flertal grundare som bildat sekter och enskilda rörelser. Man kan inte säga vart i världen denna religion utövas, eftersom man utövar den privat i hemmet. Därför säger man att den utövas över hela världen. Heliga skrifter kan man heller inte säga att det finns någon speciell som Bibeln eller Koranen, det beror på vilken del av New age som man tillhör.


Deras trosuppfattning är följande:
- Allt är ett, allt verkligt är del av en större verklighet.
- Allt är Gud och Gud är allt.
- Människan är Gud och Gud är del av människan.
- Människan dör aldrig utan fortsätter att leva genom reinkarnation.
- Människan kan skapa sig egen verklighet och/eller sina egna värden genom att utveckla olika former av medvetande.


New age är egentligen ett samlingsnamn för en massa olika områden, som astrologi, spådomar, telepati, övernaturliga fenomen, reinkarnation och meditation. Religionen har stora influenser av Buddhismen och Hinduismen, speciellt de två områdena som innehåller reinkarnation och meditation.

Under början av 1800-talet började New age förekomma mer och mer, sedan har den vuxit fram mer under 1970-talet, i Europa.

Man tror på att allt är ett, att allting är en del av en större verklighet. Man tror även på att människans aura ändrar storlek och färg beroende på hur man mår. New age tror på panteism, det vill säga att Gud finns i allt, allt är gudomligt. Man tror att Gud är en kosmsik energi. De tror också på att det var Big Bang som skapade jorden.


Resonemang: Jag tycker att just den här typen av religion, att allting är rätt så fritt, det finns mycket att välja emellan och att man inte behöver gå med i någon kyrka eller liknande är mycket bra. Man som människa har väldigt stor valmöjlighet och det är inte någon bibel eller präst som man måste lyda och göra exakt som han/hon säger, alltså är det väldigt fritt. Jag kan även tycka att alltihop är väldigt luddigt, det finns så mycket olika saker som man inte riktigt kan greppa om man inte är involverad i själva tron. Eftersom jag själv varken tror på Gud eller något utav det New age innebär, så kan det vara svårt för mig att riktigt förstå. Men jag får ändå uppfattningen om att det är en fri religion, man kan be hur mycket man vill eller hur sällan man vill, man kan be till vem man vill, om man vill be till t ex stjärnorna eller om det finns någon Gud, så kan man välja det helt själv har jag fått uppfattningen om. Jag får lite känslan av att det är en slags hippie anda, vilket kan vara både bra och dåligt. Hippies har ju alltid varit ett "fritt" folk, fria droger, fritt sex osv, men de har också en positiv inställning till astrologi, som är en stor del av New age. Om man tänker till det här med droger så tänker jag att om denna religion skulle utvecklas, så kanske det skulle kunna bli ett problem. Det skulle kunna innebära mer droger, samtidigt skulle det kanske ge bra influenser till samhället när det gäller att kämpa för fred och miljön. Det kanske är lite långsökt, men det finns både för- och nackdelar när det gäller New age.

Om jag skulle varit t ex en riktigt djupt kristen, nästan ortodox, så skulle jag nog vara väldigt skeptisk till denna nyandlighet. Eftersom kristendomen är ganska så strikt så skulle jag nog faktiskt tycka illa om New age frihet och valmöjligheter, jag tror inte att man hade varit så öppen mot det i alla fall.

Om jag hade varit en anhängare till New age så tror jag nog att jag hade trivts ganska bra, självklart för att jag hade trott på det de tror på. Men också för att det är såpass fritt och att det finns många saker som man kan inrikta sig på, även för att de tror på att Big Bang skapade jorden.

Om man ser till det här med återuppfödelse och reinkarnation så är det ju rätt likt hinduismen, de har faktiskt tagit lite inslag och influenser från den religionen. Jag vet dock inte om de tror på karma, det skulle i sådana fall vara en utav skillnaderna.


Källor:
http://www.so-rummet.se/content/new-age-en-introduktion : Väldigt bra källa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/New_Age : Rätt ok källa.
http://www.mimersbrunn.se/New_Age_Historian_Spridningen_Nyandligheten_4599.htm- : Bra källa.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/new-age : Helt ok källa.
http://www.mimersbrunn.se/New_Age_2040.htm : Bra källa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar