tisdag 9 september 2014

insändare

Att röra mer på sig släpper loss endorfiner säger dom, man har lättare att koncentrera sig på lektionerna, man blir gladare, man har lättare att lära sig. Då kan man undra, varför har vi inte fler timmar idrott i skolan per vecka? 

Vissa skyller på att det finns elever som kanske inte tycker om att ha idrott, att dom känner sig utsatta. Men är detta en ursäkt egentligen? 
Jag kan förstå att det kan vara jobbigt för de som inte känner sig trygga i att ha idrott, men de elever som får panik så fort dom ser ett mattetal då? De elever som sitter i flera timmar och inte vet vad dom ska skriva på svenskalektionerna? Det är exakt samma sak! Idrott och att röra på sig är fruktansvärt viktigt för människans kropp, man mår mycket bättre, man har lättare för att lära sig och man har lättare för att koncentrera sig. Jag tycker att vi ska har fler timmar idrott i veckan! Jag tror starkt på att det kan leda till bättre koncentration och att man lär sig mer och bättre, man lär sig också mer om hur man tar hand om sin kropp, man får bättre hälsa och man kanske till och med hittar en sport som man trivs med och fortsätter med.

Ett förslag är att öka idrottstimmarna per vecka, för jag tror att det kan gynna eleven i alla ämnen. Att idrotten ska väga lika mycket som t ex matte är en självklarhet för mig, eftersom idrott och att röra på sig är så himla viktigt för din kropp och för din hälsa, för att må bra! och vill vi inte att dagens ungdomar ska må bra?
Jag säger inte att man ska slopa de andra ämnena, för de är minst lika viktiga! Men att idrotten ska ta större plats tycker jag absolut, så min uppmaning till politikerna, skolverket osv är att vi ska öka timmarna vi har idrott i skolan!

"frustrerad elev"

1 kommentar:

  1. Du har bra inledning och även många argument vilket är bra, och det gör så att läsaren håller med dig. Du har bra åsikter och man förstår vilken åsikt du har. Du skriver i tydligt språk, och du har även storbokstav, punkt, skiljetecken och styckeindelning. Du har med inledningen, huvudtext och avslutningen, och allt hänger ihop på ett bra sätt. Du kanske har glömt rubrik, men det skulle vara bra om du hade en.

    SvaraRadera