söndag 9 februari 2014

Friluftsliv - kläder efter väder

Del ett - Planeringen  

strumpor, skidstrumpor - ull
sport-bh - syntet
underställ - polyester
långärmad tröja - ull
tjockare långärmad tröja - ull
skidjacka - polyester
skidbyxor - polyester

Jag använder många lager eftersom jag alltid vill hålla mig så varm och torr som möjligt när jag åker skidor, luften som samlas mellan de olika lagerna värmer och isolerar. Då är det också lättare att anpassa kläderna efter det vädret som är ute, är det kallare så kan man ta med någon extra tröja eller några extra brallor, och om det är varmare så kan man ta av sig något lager.

Just den här veckan var det inte så kallt, så jag hade inte med mig något extra. Men om det skulle vara så, så kan man ju ta sig lätt till stugan med hjälp av skidorna. De material som jag hade kändes bra. Jag använde inga kläder med bomull eftersom det materialet kyler kroppen när det är blött, och det torkar väldigt långsamt.


Del två - utvärderingen 

Jag tycker att jag hade rätt klädesplagg med mig, det kändes bra och jag frös inte en enda dag i veckan. Bra antal med kläder hade jag också, jag hade så det räcker. Men också såpass mycket så att jag kunde ta på mig mer om jag skulle frysa någon dag. 

Jag blev faktiskt aldrig för kall, men om jag skulle ha blivit det eller om jag tänkte att idag kanske det skulle kunna vara lite kallare så tog jag helt enkelt med mig extra kläder i en ryggsäck eller liknande. Eller så åkte jag bara tillbaka till stugan för att ta på mig ett extra lager, sen ut i backarna igen. 
Om jag skulle bli för varm tog jag av mig något lager.

Jag tycker att jag förberedde mig ganska så väl, gott med klädesplagg med mig och bra material som håller värme. Agerat annorlunda på plats vet jag inte om jag skulle kunna ha gjort, jag var varken för kall eller för varm. Det kan kanske bero på att jag har varit i fjällen sen barnsben och därför vet jag lite vad jag ska ha på mig och inte, men det kändes bra och jag frös inte eller blev för varm. Jag hade en helt underbar vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar