tisdag 11 februari 2014

Planering - träslöjd

Lektion1. Denna lektionen skissade jag hur jag ska göra locket och själva lådan. Och mer hann jag inte med.

Skiss på locket 

Bild på siluetten jag ska ha på locket

Skiss på själva lådan

Jag ska göra en låda med ett lock som har en siluett av en volleyboll, sättet jag kopplar volleybollen till ämnet är att volleyboll är liksom min värld, mitt universum. 

Lektoin2. Den här lektionen började jag såga ut delarna till min låda, och blev helt färdig med det.

Lektion3.  Denna lektionen valde jag mina fanér, jag valde då två stycken färger, en mörkare och en ljusare. Sen satte jag dessa två fanér mellan två plywood skivor och limmade på bilden på volleybollen på skivan.

Lektion4. Denna lektionen började jag såga ut volleybollen. När jag var färdig var jag inte riktigt nöjd eftersom den runda formen inte riktigt blev rund och jag var helt enkelt inte nöjd.

Lektion5. Den här lektionen letade jag upp en ny bild eftersom jag bara hade haft två fanér till min förra volleyboll, så jag var tvungen att göra om det. Gör om, gör rätt! Eftersom mina delar till lådan har försvunnit, så kunde jag jag inte fortsätta med den. 

Lektion6. Denna lektionen började jag med den nya volleybollen. Jag valde tre nya fanér och satte sen dom mellan två plywood skivor. Sen limmade jag på den nya bilden på volleybollen på skivan. Och sen började jag såga. 

Lektion7. Denna lektionen sågade jag färdigt alla bitarna på den nya volleybollen, denna gången blev det bättre och jag var nöjd. Sen började jag plocka ut alla fanér och sätta ihop dom igen, så att det blev olika färger på dom olika bitarna. Sen tejpade jag ihop alla bitar med bakgrunden.

Hittills har jag kommit så långt så att jag har limmat ihop mina fanér och tagit bort tejpen som sitter kvar, jag blev nöjd med själva volleybollen och tror att det kommer bli bra när det är färdigt. Eftersom det är så dålig ordning i skåpet där alla ens material och grejer ligger så har jag inte kunnat göra färdigt min låda, för att efter bara en lektion så var den borta dagen efter. Så jag antar att jag får göra en ny skiss och låda. 

Jag kunde ha jobbat mer på min fanér, och sågat noggrannare. Jag kunde också ha jobbat lite effektivare, fast i och för sig så behöver nästan alla det eftersom vi har så lite tid på oss att bli färdiga. 

Det är lite roligt när man använder sig av fanér eftersom det blir olika färger och det blir då lite roligare än bara en vanlig tavla t ex. Det var också ganska roligt att använda sig av fanér i sitt arbete. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar