måndag 17 november 2014

fjärde riket sid. 285 - 300

Ett verb är något man gör och dess grundform är "att", då man ska kunna säga "att" före ordet.

Presens (att man gör någonting nu), imperfekt/preteritum (att något gjorde någonting då), perfekt (något man har gjort), pluskvamperfekt (att något hade gjort något), futurum (att man ska eller kommer att göra), konditionolais (att man skulle göra någonting)

Verbets tema former är finita och infinita.

Läsa:
att läsa
hon läste
hon har läst
hon hade läst
hon ska läsa
hon skulle läst

Tala:
att tala
han talade
han har talat
han hade talat
han ska tala
han skulle talat

Fråga:
att fråga
jag frågade
jag har frågat
jag hade frågat
jag ska fråga
jag skulle frågat

Ringa:
att ringa
hon ringde
hon har ringt
hon hade ringt
hon ska ringa
hon skulle ringt

Ler:
att le
han log
han har lett
han hade lett
han ska le
han skulle lett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar