måndag 28 april 2014

JF Svenssons Begravningsbyrå - praouppgift

Jag har praoat v.15 på JF Svenssons Bergravningsbyrå. Byråns inriktning är begravningsbranschen. De har ett antal konkurrenter i Halmstad, tre andra byråer. Antalet anställda är tre och en halv personer. Deras omsättning är ungefär 8 miljoner. Yngste som jobbar är 44 år och den äldste 61, könsfördelningen är 1,5 tjejer och 2 killar. Arbetsuppgifter är omhändertagande av avlidna personer, kundkontakt med anhöriga samt begravningsrepresentat. Utbildning sker inom kontinuerligt inom företaget. Deras ingångslön är cirka 23 tusen. De anställda har som förmåner fri friskvård samt fri hälsoundersökning en gång per år. Fackförening är Unionen.


1. Vilken utbildning har du?
- Jag har en grundläggande utbildning inom begravningsyrket som följs av fortlöpande utbildningar samt borgerlig officiant utbildning.

2. Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig? Vad har du för arbetsuppgifter?
- Min arbetsdag består av kontorsarbete, omhändertagande av avliden samt representant/borgerlig officiant på begravningar.

3. Hur länge har du arbetat här?
- Inom yrket har jag arbetat cirka 7 år, varav 3 år på Falkenbergs Begravningsbyrå och JF Svenssons Begravningsbyrå. Vilka ägs av samma ägare.

4. Trivs du med ditt arbete? Varför/varför inte?
- Jag trivs med friheten och arbetsuppgifterna, trivs mindre bra med branschens gammalmodighet.

5. Är du nöjd med din lön?
- Ja, jag är nöjd med min lön.

6. Hur är din arbetsmiljö?
- Den är bra förutom att det ofta förekommer tunga lyft.

7. Vilka risker finns på arbetsplatsen?
- Riskerna är mest de tunga lyften, en viss smittorisk finns också. Annars är det inget mer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar